در حال بارگذاری ...

۶ روش تضمینی برای انتخاب و ساخت اسم برند به بهترین روش

ساخت اسم برند امروزه بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر از چند سال اخیر است؛ گسترش انواع شرکت‌های تولیدی و خدماتی موجب شده است بهترین اسامی ممکن و در دسترس استفاده باشند و کار را برای شرکت‌های تازه تاسیس دشوار کنند. در این بین افراد ماهر و کاربلد‌ی حضور دارند که در این اوضاع هم می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند

در حقیقت بهترین روش ساخت اسم برند تاکنون مشخص نشده است، اما شیوه‌های متعددی وجود دارند که با پیروی از آنها قادر خواهیم بود تا بهترین گزینه‌ را برگزیده و برای شرکت خود به ثبت برسانیم.

نکاتی جزئی اما تاثیرگذار

آیا تا به حال به نام خودتان دقت کرده‌اید؟ شاید کمترین چیزی باشد که مورد استفاده همگی ما قرار می‌گیرد…! اما با این حال هویت فردی هر شخص را شکل داده و همگان با توجه به ناممان ما را می‌شناسند و به یاد می‌آورند. این امر هنگامی ارزش دو چندان می‌یابد که شما دارای یک اسم زیبا و پر مسما باشید؛ در این صورت متوجه خواهید شد که اطرافیان با شنیدن نامتان تا چه حد می‌توانند تحت تاثیر قرار بگیرند.

 انتخاب و ساخت اسم برند

بنابراین گیرایی یک اسم چه برای انسان باشد چه برای یک برند لوکس لازم و ضروری است. نکته دیگر این است که نام برند باید متناسب با ویژگی‌های آن طراحی و انتخاب شود. بدین منظور طراحان بعد از کسب اطلاعات کافی درباره نوع فعالیت شرکت، دست به کار شده و نام‌هایی را برمی‌گزینند

در این میان باید توجه داشته باشید: طراحی شکل ظاهری اسم برند باید چشم‌نواز و جذاب باشد تا بتواند توجه بیننده را به خوبی جلب کند، اما دقت داشته باشید که این امر به منزله شلوغ و شلخته بودن طرح اسم نیست و باید این کار به خوبی و با دقت فراوان صورت گیرد.

چند روش مرسوم در هنگام انتخاب اسم برند…

به طور حتم هر کدام از شرکت‌های موفق راز‌های مخصوص به خود را دارند و هیچگاه حاضر نیستند آنها را برای مردم فاش کنند، اما قطعا همگی آنها در یک نوع فرایند قرار داشته و مراحل مشابهی را در مسیر موفقیت طی کرده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت برای ساخت اسم برند کاربردی، اصول کلی و مهمی وجود دارند که با رعایت کردن آنها می‌توانیم بهترین نتیجه را به ارمغان آوریم. برخی از این اصول عبارت‌اند از:

قابل درک و پر معنا

بدون شک اگر هر کدام از ما نتوانیم با طراحی لوگو و ارم یک شرکت  ارتباط خوبی برقرار کنیم، دفعات بعدی هم از تلاش برای این کار صرف نظر خواهیم کرد. پس به یاد داشته باشید که اولین روش برای انتخاب اسم برند، بهره گرفتن از نامی می‌باشد که معنایی درست و به جا را به مخاطب منتقل کند , و دارای هویت بصری در خود باشد؛ به عنوان مثال اگر شرکت شما در زمینه تولید لوازم و پوشاک ورزشی فعالیت می‌کند، باید نامی را برگزینید که مرتبط با این عرصه بوده و به طور غیر مستقیم معنای سلامتی و ورزش کردن را بدهد.

اگر بخواهیم مثالی را از کشور عزیزمان بیان کنیم می‌توانیم به آب معدنی دماوند اشاره کنیم. این شرکت با به کار بردن کلمه دماوند به عنوان نام برند خود، این سعی را دارد تا به ما بگوید آب معدنی موجود در این بطری از کوه‌های دماوند تهیه می‌شود و به دست ما می‌رسد

محدود به زمان و مکان نباشید

یکی دیگر از روش‌های قابل تامل در طراحی اسم برند توجه به این نکته می‌باشد که نام انتخاب شده نباید مربوط به یک زمان و مکان خاص باشد. شاید با خود بپرسید این جمله یعنی چه؟ در بیانی ساده می‌توان گفت اگر کسب و کار شما پیشرفته‌تر شود و در محدوده جغرافیایی عظیم‌تری فعالیت کنید، در صورتی که اسم برند‌تان مخصوص به یک ناحیه بخصوص باشد، احتمال بروز مشکلات زیادی وجود دارد.

 ساخت اسم برند

برای مثال اگر نام برند فارسی در یک کشور عربی یا ترکی دیده شود امکان دارد در بعضی مواقع قابل تلفظ نباشد و یا حتی یک کلمه با بار ارزشی منفی تلقی شود و موجب از دست دادن مشتریان شود. بنابراین بهتر است که در انتخاب اسم برند به این نکته اساسی نیز توجه شود تا بیشترین بازدهی را در جوامع مختلف داشت.

سادگی را فدای جذابیت بیشتر نکنید

سومین روش ساخت اسم برند استفاده از نام‌های ساده و راحت می‌باشد. اسم برند شما باید به گونه‌ای باشد که همگان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، به راحتی آن را تلفظ کنند، بنویسند و به یاد آورند. مطمئنا تاکنون اسم‌هایی را در سطح جامعه مشاهده کرده‌اید که آنقدر طولانی یا پیچیده هستند که نمی‌توانند به راحتی تلفظ شوند و ممکن است توجه مخاطب را پس بزنند؛ این دسته از شرکت‌ها جذابیت بیشتر را در سخت بودن نامشان می‌بینند، در صورتی که این کار به شدت اشتباه می‌باشد و بهتر است که شما از آن دوری کنید.

توجه به قوانین و مقررات نامگذاری

همانطور که می‌دانید هر کشوری با توجه به قوانین خود مجوز‌هایی را برای ثبت شرکت و نام جدید ارائه می‌دهد. این روش بسیار حائز اهمیت است که نام برگزیده شما مطابق با مقررات داخل کشور باشد تا در هنگام ثبت کردن آن مشکلی پیش رویتان قرار نگیرد؛ در غیر این صورت شما مجبور هستید که نام انتخابی خود را تغییر داده و با پرداخت هزینه‌های مجدد، اسم دیگری را برای برند‌تان به ثبت برسانید.

پیشنهاد می‌کنم قبل از هر اقدامی به این روش توجه کنید تا در پایان کار هزینه‌های خود را صرف هیچ و پوچ نکرده باشید و دچار دوباره کاری نشوید، چرا که این اتفاق می‌تواند شما را در رسیدن به اهدافتان عقب بیاندازد.

منحصر‌به‌فرد باشید

پنجمین روشی که باید به آن اشاره شود متفاوت بودن اسم برند شما با دیگران است. اهمیت این شیوه هنگامی قابل درک است که به دو چیز دقت کنید، اول آنکه اگر نامتان از روی یک شرکت دیگر تقلید و کپی شده باشد آن شرکت این اختیار را دارد تا از طریق مراجع قانونی با شما برخورد سختی داشته و در بهترین حالت غرامت مالی هنگفتی را دریافت کند…!

دومین حالت این است که اگر بتوانید نامی جدید و نوآوری شده را برای خود رقم بزنید، احتمال اینکه مردم استقبال بهتری از شما و برند‌تان داشته باشند افزایش می‌یابد و در نتیجه طرفداران بسیاری را در مدت زمان کوتاه مجذوب خودتان می‌کنید.همچنین می‌توانید از اسامی قدیمی و غیر مرسوم استفاده کنید و به برند‌تان یک اصالت چندین و چند ساله ببخشید؛ با این کار خود را از سایر رقبا جدا کرده و تاثیرات خارق‌العاده‌ای را تجربه خواهید کرد.

قابلیت طراحی گرافیکی

به عنوان آخرین نکته می‌توانیم به این شیوه شگفت‌انگیز و تاثیرگذار اشاره کنیم. اگر نام انتخاب شده این قابلیت را داشته باشد که به صورت مستقیم و علنی با طرح‌های گرافیکی همچون آرم استیشن طراحی  شود‌، تبریک می‌گویم، شما آخرین روش اصولی ساختن نام برد را آموخته‌اید.

کمی به اطراف خود دقت کنید و برند‌های مشهور جهان را مورد بررسی قرار دهید؛ برند‌هایی از قبیل ردبول و اَپل نمونه‌های خوبی برای این روش هستند. نام و لوگو طراحی شده این دو شرکت به طور کامل با زمینه کاری که در آن فعالیت دارند مطابقت دارد و همین امر موجب دیده شدن آنها شده است.

 بهترین روش برای انتخاب اسم برند

جمع بندی

تاکنون با ۶ روش ساخت اسم برند آشنا شده‌اید و می‌توانید با به کار گرفتن تک‌تک آنها به پیشرفت کسب و کار خود کمک شایانی کنید.ناگفته نماند که این شیوه‌ها تنها نکات موجود نیستند، بلکه اساسی‌ترین آنها هستند.

فرایند انتخاب و تولید اسم برند بسیار گسترده و غیر قابل منتظره است و هر روزه شرکت‌های متعددی پا به عرصه رقابت می‌گذارند. فراموش نکنید که بهره گرفتن از اسامی مخفف شده پیشنهاد خوبی نخواهد بود و در بیشتر مواقع موجب بروز مشکلات زیادی می‌شود

سعی کنید از کلماتی که دارای چند مدل نوشتار هستند در برند خود استفاده نکنید، کلماتی مانند (خوار-خار، رازی-راضی) ممکن است مخاطب را در شرایط گوناگون آزرده خاطر کنند. همچنین بهره گرفتن از اسم و نام خانوادگی ایده مناسبی برای این کار نیست، مگر اینکه شما یک سلبریتی و اصطلاحا Influencer اجتماعی باشید و تبلیغات گسترده‌ای در این خصوص انجام داده باشید.